ABENA Nova clip

Løft værdigheden i kontinensplejen

Med den intelligente ble finder Tønder Hjemmepleje hurtigt den helt rette løsning til borgere med inkontinens. De bruger ABENA Nova til at forstå borgerens behov og løfte værdigheden for borgere med inkontinens.

Distriktsleder, Mette Nielsen, og social- og sundhedshjælper, Gerda Olsen, fortæller om deres erfaringer med ABENA Nova i Tønder Hjemmepleje.

Effektiv udredning

”Vi bruger i høj grad ABENA Nova til at udrede nye borgere med inkontinens – især til at finde den bedste plejeløsning for natten. På kort tid kan den intelligente ble give os et ret præcist billede af, hvilken ble borgeren har behov for, og hvornår bleskift bedst indpasses, så borgeren hverken skal ligge våd eller forstyrres unødigt,” fortæller Mette Nielsen.

Plejepersonale, der holder smartphone med ABENA Nova app
Plejepersonale og borger, der holder i hånd

En smart og værdig løsning

Inkontinens skal ikke fylde mere end nødvendigt i borgerens hverdag. ABENA Nova er udviklet netop med det formål som en mere moderne, præcis og værdig løsning for borgere med inkontinens. I Tønder hjemmepleje har borgerne også vist begejstring og nysgerrighed:

”Vi oplevede en borger, som var meget afvisende overfor ble og bleskift, indtil jeg viste ham ABENA Nova. Den moderne, teknologiske tilgang gjorde, at han blev nysgerrig på systemet,” fortæller Gerda Olsen og fortsætter: ”Men vi bruger også Nova-bleen til borgere, som har svært ved at forstå eller kommunikere deres behov. Her hjælper datatrækket os til at se deres mønstre og sikre, at vi tager hånd om dem på bedste vis.”

Mere tid til kvalitetspleje

Enkelte borgere har frygtet, at den intelligente ble ville betyde færre besøg og mindre pleje.

”Det er en vigtig snak at tage med borgeren, for der er ikke tale om mindre pleje – tværtimod kan vi nu frigive mere tid til de opgaver, der faktisk giver værdi til borgeren. Hvis bleen viser, der kun er brug for ét besøg om natten, er der jo ingen grund til at vække borgeren flere gange. Så kan tiden bruges andre steder, hvor der er større behov,” konkluderer Mette Nielsen.

Tre gode råd fra Mette Nielsen og Gerda Olsen

Tønder Hjemmepleje

  • Indsæt ABENA Nova som en fast del af udredningen af nye borgere med inkontinens – det sparer tid og kræfter for borger og personale.
  • Benyt ABENAs tilbud om personaleundervisning ad flere omgange – de vigtige spørgsmål kommer først, når personalet selv har haft løsningen i hænderne.
  • Brug ABENA til support i alt fra faglige og tekniske spørgsmål – de svarer med det samme og hjælper altid til en løsning er nået.

ABENA Nova i praksis

Vil du vide mere?

Susanne Bøhrk Andersen

Susanne Bøhrk Andersen

Projektleder

+45 51 58 18 08

sba@abena.dk

Sådan bliver du kunde

Som erhvervskunde ved ABENA får du adgang til vores webshop ABENA Online, hvorigennem du kan shoppe tusindvis af varenumre. Du skal blot kontakte os via vores kontaktformular eller kontakte kundeservice, så vi kan hjælpe dig i gang med at blive kunde hos os.