Plejepersonale, der støtter borger med en hånd på ryggen

Giv mere overskud og værdighed

Plejehjemmet Lergården i Aabenraa Kommune har skiftet de normale bleer ud med ABENA Nova til beboere med inkontinens for bedre arbejdsgange og en mere værdig pleje.

Social- og sundhedsassistent, Sanne Bundgaard, sætter ord på deres erfaringer.

”Vi oplevede hurtigt, at bleen gjorde livet lettere for vores beboere på flere forskellige punkter,” fortæller Sanne Bundgaard, ”Det handler ikke bare om at spare tid på bleskift, men alt det, der følger med.” 

Mere tryghed og værdighed

”En af vores beboere med inkontinens trak sig socialt, fordi hun var bange for at få uheld foran andre. Her kunne ABENA Nova give den nødvendige tryghed for beboeren, idet vi kunne vise hende, at bleen giver besked, inden uheldet er ude. ABENA Nova gav hende lysten til at være social igen, og det er jo en kæmpe succes,” understreger Sanne Bundgaard. 

Mere sundhed og trivsel

”I vores gamle system med faste bleskift var det uundgåeligt, at beboere af og til sad med en våd ble i længere tid. Det gav tilbagevendende urinvejsinfektioner, der både påvirker humøret, giver mange gener og kræver medicinering og øget tilsyn,” fortæller Sanne Bundgaard og fortsætter, "men med overgangen til ABENA Nova, har vi oplevet et stort fald i urinvejsinfektioner, fordi vi med app’en kan være på forkant med beboernes behov.” 

ABENA Nova ble

Mere søvn og overskud

”Bleskift og bletjek forstyrrer beboerens hverdag og nattesøvn. Især hvis bleen har lækket, og tøj og sengetøj skal skiftes og beboeren i bad,” fortæller Sanne Bundgaard. ”Med ABENA Nova undgår vi daglige lækager, og bleen er kun i fokus, når det er rent nødvendigt. Det giver beboeren en friere hverdag og en bedre søvn, der skaber overskud også i kontakten med personalet.”

Tre gode råd fra Sanne Bundgaard

Plejehjemmet Lergården i Aabenraa Kommune

  • Kør en opstartsfase, hvor bleen afprøves med beboere og deres plejere. Det giver muligheden for at udnytte de første erfaringer til at skabe en mere sikker implementering i stor skala.
  • Brug ABENA som sparringspartner fra starten. Deres undervisningskursus for personale gav os en tryg fælles opstart. Vi bruger stadig ABENA som teknisk support og til mange faglige spørgsmål i hverdagen omkring bleen. Det skaber et stærkt sikkerhedsnet og en ro, at man altid kan ringe.
  • Nye projekter kan være overvældende i en travl hverdag. Skab tryghed og motivation hos personalet ved at klæde dem ordentligt på og gå bekymringer i møde. Husk at give plads til de gode historier, når projektet ruller, så værdien bliver synlig for alle.

ABENA Nova i praksis

Vil du vide mere?

Susanne Bøhrk Andersen

Susanne Bøhrk Andersen

Projektleder

+45 51 58 18 08

sba@abena.dk

Sådan bliver du kunde

Som erhvervskunde ved ABENA får du adgang til vores webshop ABENA Online, hvorigennem du kan shoppe tusindvis af varenumre. Du skal blot kontakte os via vores kontaktformular eller kontakte kundeservice, så vi kan hjælpe dig i gang med at blive kunde hos os.