Plejepersonale, der viser ABENA Nova frem

Gør plejen af inkontinens lettere

Plejecenter Solvang i Vesthimmerlands Kommune er arbejdsgangen med bleskift blevet en hel del lettere med ABENA Nova. Den intelligente ble har betydet færre løft, færre bletjek og færre bleer.

Social- og sundhedsassistent, Carina Hille, der er ABENA Nova-tovholder, fortæller om bleens påvirkning på dagligdagen for inkontinensplejen hos Plejecenter Solvang.

Forbedret arbejdsmiljø

”Vi har haft stor glæde af at bruge ABENA Nova særligt til vores immobile beboere. Det er fysisk hårdt at tjekke og skifte en person, der ikke kan løfte sig selv. De mange løft tærer både på personalets og beboerens energi. Med ABENA Nova har vi kunnet reducere de daglige løft, fordi vi kun udfører bleskift, når der faktisk er behov.”

”På samme måde har bleen også lettet arbejdsgangen med beboere, der ikke selv kan kommunikere, at de trænger til et bleskift. Her var vi før nødt til at tjekke og skifte ofte for at være på den sikre side. Med ABENA Nova har vi informationen lige ved hånden, og vi skal ikke bekymre os for, om nogen sidder med en våd ble, uden at sige til,” forklarer Carina Hille.

Tilsammen har reduceringen af bletjek og bleskift sparet personalet tid og kræfter, uden at gå på kompromis med plejen – tværtimod.

Plejepersonale holder ældre borger på skulderen

Et godt flow

”Rytmen i personalegruppen blev også meget bedre med ABENA Nova. Nu kunne man let få overblik over, hvornår ens beboer sidst var blevet skiftet, hvor mange gange i løbet af dagen, og hvor lidt eller meget vandladning, de havde. Det gav et godt flow, fordi vi alle sammen var opdaterede,” forklarer Carina Hille.

Tre gode råd fra Carina Hille

Plejecenter Solvang i Vesthimmerlands Kommune

  • Udvælg en tovholder, der står for kontakten til ABENA Nova og som får tid og ressourcer til at specialisere sig i bleen. Det giver tryghed til hele personalegruppen, at der er en at gå til.
  • Brug datatrækket til at lære beboerne og deres rytme bedre at kende. Her kan man virkelig give mere livskvalitet med muligheden for at planlægge rundt om deres behov.
  • Samarbejd med ABENA både i opstarten og i det videre forløb. Ring til dem, så snart der opstår tvivl, hvad enten det er tekniske spørgsmål eller faglige vurderinger. Det har givet os mulighed for at få det bedste ud af bleen for vores beboere.

ABENA Nova i praksis

Vil du vide mere?

Susanne Bøhrk Andersen

Susanne Bøhrk Andersen

Projektleder

+45 51 58 18 08

sba@abena.dk

Sådan bliver du kunde

Som erhvervskunde ved ABENA får du adgang til vores webshop ABENA Online, hvorigennem du kan shoppe tusindvis af varenumre. Du skal blot kontakte os via vores kontaktformular eller kontakte kundeservice, så vi kan hjælpe dig i gang med at blive kunde hos os.