Skraldespande iført piktogrammer.

Skærpet affaldstilsyn træder i kraft 1. januar 2025 – er du klar?

Fra 1. januar 2025 styrkes affaldstilsynet markant i Danmark, når to typer affaldstilsyn træder i kraft. Det betyder, at du som dansk virksomhed – uanset branche - i fremtiden kan udtrækkes til tilsyn, hvor Miljøstyrelsen og/eller din kommune vil sætte fokus på din sortering og håndtering af affald.

Siden 1. januar 2023 har det været lovpligtigt for alle virksomheder i Danmark at affaldssortere i 10 fraktioner. Som led i udrulningen af Affaldsbekendtgørelsen øges affaldstilsynet i danske virksomheder fra 1. januar 2025, så du fra det nye år kan blive udtaget til tilsyn omkring affalds- og kildesortering samt håndtering i din virksomhed. Konkret betyder det nye affaldstilsyn, at du kan blive udtaget til to former for tilsyn; administrativt affaldstilsyn og fysisk affaldstilsyn.

Administrativt affaldstilsyn

Årligt vil hver 15. ud af cirka 360.000 danske virksomheder blive udtrukket til et administrativt tilsyn. Det administrative tilsyn vil blive administreret og foretaget af Miljøstyrelsen, som vil gennemføre tilsynet på baggrund af jeres indberettede affaldsdata. I vil efterfølgende modtage en tilsynsrapport, som kan bruges til at få bedre indsigt i jeres egne affaldsdata. 

Fysisk affaldstilsyn

Foruden administrative affaldstilsyn vil hver 75. af de virksomheder, som ikke allerede er underlagt miljøtilsyn*, årligt blive udpeget til et fysisk affaldstilsyn, hvor én eller flere medarbejdere fra tilsynsmyndigheden vil komme fysisk på besøg og gennemgå din virksomheds håndtering og -sortering af affald.


*Det er eksisterende praksis, at virksomheder med en miljøgodkendelse allerede nu er pålagt miljøtilsyn (kilde: Miljøstyrelsen)

Årsagen til den øgede mængde af tilsyn er at skabe ensartet affaldstilsyns- og klassificeringspraksis på tværs af kommuner for at sikre, at alle virksomheder overholder reglerne om affaldshåndtering og -sortering, så ulige konkurrencevilkår mellem virksomheder reduceres. Tilsynene – både de administrative og de fysiske – vil være 100 % finansieret gennem gebyrer, som det også kendes fra fødevarekontroller. Det betyder, at det bliver din virksomhed, som efterfølgende modtager en regning, hvis I udtrækkes til tilsyn. Hvis du som virksomhed ikke lever op til den gældende lovgivning omkring sortering og håndtering af affald, kan du i sidste ende pålægges en bøde.

Skraldespande i køkkenmiljø.
3 affaldsspande i kantinemiljø.

Hvad bliver anderledes, når affaldstilsynet træder i kraft i 2025?

Som dansk virksomhed er du allerede nu pålagt at affaldssortere efter gældende regler. Fra 1. januar 2025 vil der komme øget fokus på affaldssortering, så det sikres, at virksomheder ikke forurener mere end det acceptable og samtidig overholder gældende lovgivning. I praksis betyder det:

  • Stigning i antallet af tilsyn, da alle brancher nu omfattes af ordningen. Det betyder, at du som hotel, kontormiljø, salon eller lignende kan blive påbudt et tilsyn, enten i administrativ form, fysisk form eller begge dele. Fra 2027 skal mængden af administrative tilsyn stige, så det årligt indbefatter hver tredje danske virksomhed (HORESTA).

  • Øget fokus på, hvordan egnet affald genanvendes eller udnyttes frem for at blive brændt.

  • Styrket fokus på, at reglerne for håndtering af affald overholdes på tværs af kommuner og brancher. 

Bliv helt klar på det skærpede tilsyn

Find de rette løsninger for din virksomhed

Selvom der fra 1. januar 2025 kommer skærpede tilsynsregler inden for affaldssortering, betyder det ikke nødvendigvis, at du får problemer med at leve op til kravene. Det handler blot om at udvælge nogle gode løsninger til din virksomhed, som virker for jer i jeres daglige arbejdsprocesser.

I ABENA har vi mange års erfaring i at vejlede både store og små virksomheder i løsninger inden for affalds- og kildesortering – både til kontormiljøer, produktioner, institutioner samt til miljøer, hvor der produceres og serveres mad.

Når du skal finde frem til den rette løsning for dig, anbefaler vi dig grundlæggende at overveje:

  • Hvilken type affald generer I - og hvor meget?
  • I hvilke lokaler genererer I mest affald - og hvor oplever du udfordringer i jeres nuværende setup?
  • Hvordan kan du gøre affaldssortering så let for dine kollegaer, at det hurtigt bliver en del af deres daglige rutine?

Besvarelsen af disse spørgsmål kan hjælpe dig rigtig godt på vej til at forstå, hvilket behov du og din virksomhed har inden for kildesortering. Har du brug for lidt hjælp til at komme godt i gang, eller ønsker du at få vores professionelle vurdering af dit behov? Så kontakt os gerne - enten via vores kundeservice eller vores specialist, Mette. Du finder hendes kontaktoplysninger herunder. 

Mette B. Petersen

Mette B. Petersen

Project Manager, Affald

+45 51 58 18 76

mbs@abena.dk

Lad os hjælpe dig godt videre

Har du brug for sparring eller vejledning til at komme i gang? Eller mangler du måske blot nye idéer til, hvordan dine eksisterende affaldsløsninger kan udvikles eller gentænkes? Tøv ikke med at kontakte vores specialist, Mette, som har mange års erfaring i at vejlede virksomheder, organisationer og institutioner i affalds- og kildesorteringsløsninger.

Find mere viden om affalds- og kildesortering