Bæredygtige fordele for Nysted Strand Camping og Hytteferie
Solen skinner, vejret er dejligt, og på Nysted Strand Camping og Hytteferie er der travlt som aldrig før. Bag Nysted Strand Camping og Hytteferie står Henrik og Nicole Søby, som har mange års erfaring fra hotelbranchen.
At Nysted Strand blev Henriks næste udfordring er lidt en tilfældighed. Omstændigheder i et andet projekt gjorde, at Henrik i stedet kiggede sig omkring og fik øje på campingpladsen, som ved nærmere eftersyn blev mere og mere interessant. ”Den passede simpelthen godt til vores personlighed. Der var udviklingspotentiale og plads til, at jeg kunne sætte noget i gang og finde på noget nyt, som er det, jeg drives af,” fortæller Henrik Søby. Det er 11 år og mange nye tiltag siden.
Seneste nye udviklingsfokus er på bæredygtighed
Campingpladsen er den eneste danske plads, der er mærket med EU-Blomsten. For Henrik er troværdighed, transparens og kontrol med certificeringen meget vigtig. Da campingpladsen samtidig har mange europæiske gæster, blev EU-blomsten valgt, fordi den er kendt i hele EU. Den viden og de erfaringer, Henrik fik med ved certificeringen af campingpladsen, har gjort, at han var motiveret til at gå pladsen systematisk igennem. Det er en anbefaling, han gerne giver videre til andre:
”Det kan virke som en uoverskuelig opgave at gå hele pladsen igennem, men det er en meget værdifuld proces. På trods af løbende forbedring var der ting, jeg havde overset, for eksempel forbrug af vand og strøm,” fortæller Henrik. Med en lille investering fik han for eksempel reduceret elforbruget på en lyskilde med 90 procent. For ikke at tale om vandforbruget, som blev reduceret med 40 procent ved at investere i et filter til bruserne.
Derudover har daglige forbrugsprodukter som rengøring, kemi, rekvisitter og klude samt poser og sække været igennem en kvalificeringsproces for at kunne leve op til Henriks krav til funktionalitet og miljøvenlighed.
”Vi kiggede i markedet og fandt hos ABENA to serier af rengøringsprodukter, Puri-Line og Tana, som kunne leve op til vores krav.”
Det er en hårfin balance, når der også skal tages hensyn til personalets vaner og stadig være rent som altid. Samtidig kan ikke alle rengøringsprodukter miljømærkes på grund af indholdsstoffer, og her handler det om at finde den bedste alternative løsning.
Nye vaner, teknik og rutiner gør det nemmere
Efter skiftet til de nye rengøringsprodukter har Henrik og hans medarbejdere fået hjælp til at finde de rigtige arbejdsmetoder og -rytmer, der også gør rengøringen nemmere at arbejde med i praksis – ikke mindst i højsæsonen, hvor der er pres på. ”Mit råd til andre er: Spørg en fagperson til råds,” smiler Henrik, der også indrømmer, at hans viden var begrænset, og at han fik udvidet horisonten efter mødet med konsulenten hos ABENA.
”Nogle af løsningerne, vi efterspurgte, var ikke på det danske marked endnu. ABENA var imødekommende på vores ønsker, og de lykkedes med at skaffe det til os,” tilføjer Henrik. ”Samtidig er det nemt at købe det hele ét sted – og genbestilling af produkterne sker via en favoritliste, der er knyttet sammen med mit login til onlineshoppen hos ABENA,” fortæller Henrik.
Affaldssortering til nye niveauer
På campingpladsen er affaldssortering taget til et højere niveau. Ud over de 10 fraktioner, alle skal sortere i, har Henrik tilføjet ni yderligere fraktioner, for eksempel flamingo, gasflasker og presenning. ”Sådan er det at være gæst hos os. Gæsterne har taget rigtig godt imod det og vil rigtig gerne sortere deres affald, når det er nemt og overskueligt. Så det har vi gjort,” fortæller Henrik.
Green Stay
Sideløbende med at han driver sin egen campingplads, finder Henrik også tid til at bidrage med sin viden og erfaring omkring bæredygtighed og certificeringer i forbindelse med Camping Outdoors egen certificering, Green Stay. Certificeringen er målrettet campingpladser i Danmark.
”Vil man med på den bæredygtige bølge, er der rigtig mange fordele ved det. Ikke mindst i forhold til udvikling og markedsføring – gæsterne er klar og forventer, at feriedestinationerne viser samfundsansvar og kommer med på den bæredygtige bølge,” afslutter Henrik.
Kom godt i gang
Gode råd fra Henrik Søby
- Tag dig tid til at orientere dig lidt ud over det allerede kendte.
- Involver dig i medarbejdernes arbejdsområde, og få forståelsen for deres arbejde.
- Lyt og inddrag medarbejderne, så alle løfter i flok.
- Kvalitet afspejler sig i kundetilfredsheden – flere tilfredse kunder = flere penge i kassen.
- Vær bevidst om, at det er en løbende proces at revurdere de valgte løsninger.