Step 3:

Testfasen: Succes i Sorø Kommune

Sorø Kommune blev de første til at teste det nye retursystem. Kim Bo Jakobsen, som er rengørings- og servicekoordinator i Sorø Kommune, beskriver forløbet som en sikker succes:

”Vi er super glade for hele forløbet, som har kørt smertefrit fra dag ét. Der er fra start blevet taget højde for hygiejne og andre mulige udfordringer, og vi har fået en fantastisk indflyvning fra ABENA og Nordisk Microfiber, som vi har givet videre til vores personale.”

Her deler vi Sorøs erfaringer, gode råd og resultater.

Et år med TAKE BACK

Sorø Kommune har efter et helt år med TAKE BACK samlet klude og mopper i microfiber fra rengøring, der nu kan genanvendes med positive besparelser for klimaet i CO2, vand og energi. På sigt vil resultaterne kunne indregnes i kommunens samlede klimaaftryk.

Som en markering af et års godt samarbejde med TAKE BACK samledes repræsentanter fra ABENA, NMF og Sorø til en evaluering af forløbet og en samtale om nye idéer. I samme anledning modtog Sorø Kommune deres årlige certifikat med de præcise tal og resultater for deres indsats.

Sorø Kommune har i 2023-2024 indsamlet 283,5 kg mikrofiber til genanvendelse.
Når microfibrene nedbrydes og genanvendes i nye produkter, vil den samlede proces og Sorøs indsats føre til følgende besparelser:

  • Energibesparelse: 13.267 MJ
  • Vandbesparelse: 13.267 L
  • CO2-besparelse: 850,50 KG

Tallene baserer på udregninger fra Teknologisk Institut, som findes tilgængelige i rapporten her.

Tag personalet med på rejsen

Rengøringspersonalet spiller en helt særlig rolle for projektets samlede succes. Uden deres engagement og prioritering af sorteringen kommer indsamlingen af de brugte microfibrer ikke til at gøre en forskel.

”Vi er meget glade og stolte over vores personales indsats. Der var fra start stor opbakning over hele linjen, og vi kunne mærke, at alle var spændt på at få muligheden for at gøre en forskel for miljøet i deres hverdag,” fortæller Kim Bo Jakobsen.

”Vi er meget glade og stolte over vores personales indsats. Der var fra start stor opbakning over hele linjen, og vi kunne mærke, at alle var spændt på at få muligheden for at gøre en forskel for miljøet i deres hverdag,” fortæller Kim Bo Jakobsen.

Sorø Kommune har prioriteret at involvere rengøringspersonalet i hele fortællingen om TAKE BACK. Det er en implementeringsmetode, vi meget gerne vil bakke op om, og derfor leverer ABENA og NMF også materialer som:

  • Videoer der viser det samlede forløb
  • Prøvesække til at teste QR-scanningen i praksis
  • Prøver af slutproduktet efter genanvendelsen af de indsamlede microfiber

Ligesom Sorø mener vi, det er vigtigt for alle deltagende at kende til den samlede rejse. Det tydeliggør værdien af den enkeltes indsats.

En del af fremtiden

Allerede kort inde i testfasen har Sorø Kommune besluttet, at det nye retursystem er kommet for at blive.

”Vi har taget TAKE BACK-systemet til os. Det er ikke længere en afprøvning, men noget vi gør i Sorø Kommune. Vi forventer at fremtiden kun byder på flere af den slags projekter – og vi vil fortsætte med at være nysgerrige og bakke op,” fortæller Kim Bo Jakobsen.

Sammen med Sorø Kommune har vi haft mulighed for at finjustere retursystemet, så det på bedste vis matcher deres dagligdag. Med det gode samarbejde har vi erfaret, at vi hellere vil byde den enkelte kunde ind i samtalen og finde en fælles vej til implementeringen af TAKE BACK, frem for at præsentere en standardiseret løsning for alle kunder.


Følg med

Læs vores erfaringer fra STEP 1 og 2:

TAKE BACK STEP 1

Hvordan genanvender vi microfiber?

Læs mere her

TAKE BACK STEP 1
Hvordan genanvender vi microfiber?

Læs mere

TAKE BACK STEP 2

Hvordan skaber vi fremtidens retursystem?

Læs mere her

TAKE BACK STEP 2
Hvordan skaber vi fremtidens retursystem?

Læs mere

keyboard_arrow_up
Loading...